15 Ekim 2011 Cumartesi

Isınmanın önemi

Selam Arkadaşlar, sizlere daha önceki senelerde BÜMED dergisinde yer alan yazılarımı aktaracağım.

ISINMANIN ÖNEMİ

İlk önce ısınmanın tanımını yapalım; herhangi bir spora başlamadan önce kişiyi hem fizik hem mental yönden hazır hale getirmek için yapılan hazırlık hareketlerine ısınma denir. Isınma, kılcal damarların genişlemesi sonucu dokulara kan ve sıvı akımını sağlar. Kaslar, tendonlar ve bağ dokuların daha esnek hale gelmesini ve sakatlanma riskini azaltır. Kas yırtılmalarına, tendon kopmalarına, burkulmalara ve zorlanmalara ısınmasını iyi yapmış olan kişilerde seyrek rastlanır.

Ayrıca, kimyasal ve fizyolojik olayların vücut sıcaklığı yükseldikçe arttığını da düşünürsek, metabolizma olaylarının da bu kurallara dahil olduğunu görürüz . Gerçekten her bir derece sıcaklık artışında metabolizma olayları %10 oranında artar ve bu sayede kas gücü de artar. Vücut ısısının artması kaslardan kan akımının artmasına yardımcı olur, kas daha elastik bir özellik kazanır. Bu da
kasın daha verimli, süratli, etkin ve daha yumuşak kasılmasına yardımcı olur. Isınma ayrıca oksijen taşıma sistemi üzerinde aktiviteyi artırıcı, hareketlendirici bir etkide bulunur ve bu sayede yüksek oksijen kullanımı düzeylerine (kardiyo egzersizleri) daha süratle çıkılır, sinirlerin iletişimi
hızlanır, dolayısıyla reaksiyon süresi kısalır.

Ben kürek sporu ile uğraşıyorum ve sizlere kendimden bir örnek vermek istiyorum. Aktif spor yaşamımdaki en büyük tecrübelerimden biridir; ısınma egzersizlerine çok önem veririm. Her zaman yarıştan önce en az 45 dakika ısınma yaparak gittiğim yarışlara, bu sefer rakibimi devamlı geçtiğim için start yerine ısınma yapmadan gittim ve yarış başladı. Startta çok iyi çıktım ve öne geçtim, fakat yarışın 500 metresinden sonra (yarışlar 2000 metredir) bir anda kaslarımı kontrol edemedim, kasıldılar ve kuvvetleri düştü . Geride kalan rakibim yavaş yavaş yetişmeye başladı ve sonunda rakibimi 1 saniye gibi bir farkla zor geçtim, oysaki önceden aramızda 20-25 saniye fark olurdu. Bu durumun açıklaması yukarıdaki paragraflardadır. Bunların hepsini bilmeme rağmen bu tecrübe bana spor hayatımdaki büyük cezalardan biridir. Artık hiçbir yarışıma ısınmadan gitmiyorum. Umarım siz de bu yazıyı okuduktan sonra spora başlamadan önce ısınmaya dikkat edersiniz.

Isınmak için streching, eklem çevirmeleri, düşük tempolu 5-10 dakikalık aerobik
egzersizler yapılmalıdır.

Streching;
a)Yavaş yavaş yapılmalıdır. Ani gerinmeler gerginlik refleksini doğurur. Kasta, tendonda mikrotravmalara neden olabilir.
b)Gerinilmiş durum 20-30 saniye sürmelidir.
c)Gergin durum ağrı vermemelidir.

Spor Danışmanı
Batuhan S. Barutçu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder